neděle 19. ledna 2014

Ovlivňuje marihuana hormonální systém?

V Indii je konopí zasvědcené bohu Šivovi. Tento bůh je občas znázorňován jako žena i muž zároveň. Existují studie, které přičítaní užívání konopí vliv na gynekomastii, tedy růst ženských prsou u mužů.

V mnoha rostlinách se nacházejí fytoestrogeny, tedy steroidní látky podobné ženskému pohlavnímu hormonu estrogenu. Estrogen najdeme i v menší míře u mužů (s věkem  množství roste). Estrogen je obsažený v některých typech antikocepce, lécích na menopauzu, ale také je užíván při změně pohlaví z muže na ženu.


Fytoestrogeny

"Fytoestrogeny (FE) jsou přirozené aktivní látky obsažené v rostlinách. U vyšších živočichů a u člověka jsou charakterizovány afinitou k estrogennímu receptoru (ER). Chemickou strukturou jsou fytoestrogeny vzdálené estrogenům, společným rysem je fenolové jádro v molekule, které umožňuje vazbu na ER s následnou metabolickou aktivitou a vylučováním podobně jako endogenní estrogeny. Tyto vlastnosti mohou působit jak estrogenně tak i antiestrogenně. " [Vrzanova 2008]

Fytoestrogeny  tedy dělíme na estrogenně a antiestrogenně působící. Tedy buď podporují sekreci estrogenu, nebo ho potírájí.

Fytoestrogeny můžeme na základě chemické struktury dělíme na stilbeny, lignany, kumestany a isoflavony. Nejčastěji probíranou látkou obsaženou v marihuaně jsou kanabionidy. To jsou alkaloidy, které se vážou na nervové synapse, ale neovlivňují hormonání systém. Kanabionidy tedy nemají vliv na produkci estrogenu. Konopí ovšem obsahuje i fytoestrogeny.  Jedná se o apigenin, který má spíše estrogenní účinek, ale zároveň i podporuje tvorbu testosteronu.

Zprávy o vlivu konopí na mužskou gynekomastii lze považovat za oprávněné, ale hraje zde roli také životní styl a stravování.

Fytoestogeny  obsahuje sója (Glycine max), jetel luční (Trifolium pratense), ploštičník (Cimicifuga racemosa) , vojtěška, len , červené vinná réva, rýže, jahody , rybíz, celer, cibule, česnek, lékořice, datle,  kotvičník zemní (estrogenní i antiestrogenní).



Každá mince má dvě strany

Nemusíme se o svůj testosteron bát :).  Potenciálně estrogenní vliv apigeninu můžeme vyvažovat užívání kotvičníku zemního (Tribulus terrestris). Tato bylinka u mužů zvyšuje hladinu testosteronů až o 30% a u žen zase výrazně zvedne hladinu estrogenu.  Kotvičník užívají například kulturisté, jako anabolizující přípravek a afrodisiakum.



Užívání bylinek je alchymistická praxe, která neovlivňuje jen mysl, ale také tělo.

5 komentářů:

  1. Já mám vyzkoušený akorát CBD olej, který si objednávám z cibdol . Z konopí jsem měla strach, abych si na něm nevytvořila závislost, ale po přečtení několika článků jsem zjistila, že je CBD konopí naprosto bezpečné. Zajímalo mě, jaké na mě bude mít účinky, i když jsem zdravá a můžu říct, že se díky němu cítím celkově lépe, takže už mi doma nemůže chybět :-) .

    OdpovědětVymazat
  2. Já jsem si o CBD oleji četl na https://www.pixolive.cz/zdravyzivotnistyl/proc-se-vyplati-brat-cbd-a-kdy-se-vyplati/ a musím říct, že mě opravdu hodně zaujal. Dle článku by totiž měl zabírat na spustu mých problému, a tak bych ho měl vyzkoušet.

    OdpovědětVymazat
  3. Já už jsem se také bohužel setkala s tím, že marihuany moc na výkonu nepřidá, spíš naopak. A mám na mysli určitě i na tom sexuálním. Bohužel mám takovou zkušenost, že přítel kouřil trávu a a potom si musel pomáhat takto, protože jeho přirozené libido šlo do kytek.

    OdpovědětVymazat
  4. Hodně zajímavé, díky za článek. Já teda s klasickou marihuanou moc zkušeností nemám, ale poměrně dost zkušeností mám s CBD. Začal jsem s tím někdy před dvěma lety ve formě takových těch olejů. Teď si CBD čas od času i rád zakouřím. Mám na to takový vaporizér Pax 3. Podle toho, co jsem četl, tak právě kouření přes vaporizér je pro plíce nejmenší zátěž.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nad tím, že bych CBD začala kouřit teď také hodně uvažuji. Mám známého, který jej také kouří přes vaporizér. Já ovšem teda spíš uvažuji nad tím, že bych zkusila takové ty e liquidy. Znáte? Nemáte s tím náhodou zkušenost? Nebo myslíte, že by byl vaporizér lepší volba? Díky za odpověď. :)

      Vymazat